Saturday, November 10, 2007

Panaitescu: "Bani sunt sau se gasesc"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Spre deosebire de 2006 - un an al schimbarilor, 2007 a fost un an al dezvoltarii durabile ca sa zic asa. Un an in care s-a investit mult in online, atat din interior cat si prin infuzii.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Din fragmentarea pietei. Proces pe care il vad continuand si in 2008. Si din explozia bloggingului. Nu ca fenomen social cat ca si shift fata de publishingul online heirupist si gaunos uneori.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Oamenii dom'ne oamenii. Ca bani sunt sau se gasesc. De altfel sunt intiative in acest sens, de formare de tineri care sa prinda din zbor aceasta meserie, de "onlainist".

Mai e loc pentru antreprenori online?
Mai e loc berechet. Chiar ieri am inceput personal un nou proiect, care cred ca va fi principalul aducator de venituri pentru mine in 2008. Detalii in curand.

Vezi si alte achizitii pe piata locala?
Da, oamenii dau cu nasul pe la usi, si lucrurile se intampla pe langa noi. Zona asta a pietei e linistita, putine ies la iveala (Tiger si compania)

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Publisherii traditionali se orienteaza, asta e clar, pentru ca au know how, acces la bugete, acces la capitalul necesar.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Flexibilitatea si intelegerea nevoilor clientilor. S-a vandut CPM fara noima, un fel de spot tv de acum cinci ani. Clientii nu mai vor targeting demographic, vor engagement. Si doar cu un banner colorat nu mai merge.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri. Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Blogurile vor creste ca importanta, dar incet. Se vor impune blogurile corporate, de review-uri, de specialitate. Blogurile cu target difuz, personale sau tabloide vor suferi de marginalizare in continuare.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
As cumpara un domeniu.ro, as inregistra si marca aferenta la OSIM si m-as apuca de treaba. Sunt antreprenor, nu fond de investitii. Daca as sta pe galeata de bani as gandi altfel.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ... inovatiei ... pe Internetul romanesc?

Doru Panaitescu este consultant independent cu experienta de 9 ani in marketing online

Friday, November 9, 2007

Nemes: "Fiecare nisa are 4-5 jucatori mari"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Cred ca s-a cam cernut piata, fiecare nisa are 4-5 jucatori mari care isi disputa primele locuri. Topurile nu sunt inca finale, cred ca vom mai avea inca multe surprize (gen cresteri foarte rapid ale unor site-uri noi sau rasturnari de clasamente). Bugetele de publicitate au crescut ceea ce este bine pentru ca aceasta piata are nevoie de sustinere pentru a creste in special in calitate. In 2007 s-a vazut ca publisherii independenti au inceput sa puna mai mult accent pe content, iar cei traditionali au venit pe net cu ceva mai mult decat copy&paste dupa produsul lor principal.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
A fost o surpriza faptul ca am avut prima investitie din partea unui fond in site-urile romanesti. Era un prim pas foarte necesar.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
E nevoie de mai mult content de calitate, care se face cu bani. Deci e nevoie de mai multi bani ;).

Mai e loc pentru antreprenori online?
Cred ca este loc, dar depinde foarte mult de idee. Asa cum si in .com au aparut YouTube sau Facebook, aceste proiecte nu au venit de la numele mari din industrie.

Vezi si alte achizitii pe piata locala?
Cu siguranta vor fi si alte achizitii, totusi cred ca mai degraba anul viitor. Sunt multe companii sau fonduri de investitii care se uita acum la piata din Romania, si in viitorul apropiat vor actiona.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Deja online-ul este ceva necesar pentru ei, nu mai este doar o fita. Toate ziarele au mai nou stiri de ultima ora in timp real, sunt convinsa ca in curand toate televiziunile vor avea tot content-ul si pe net. Sunt emisiuni pe care l-as urmari, dar nu le prind niciodata la TV, si ca mine, sunt multi altii.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Cred ca e nevoie de un pic mai multa creativitate si atentie la detalii in dezvoltarea site-urilor si implementarea campaniilor de publicitate.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere? vezi inrolarea in retele ale unor bloguri?
Cred ca modelul cel mai potrivit e cel al retelelor de blogging gen Weblogs, cu niste nise foarte bine definite. Blogger-ul independent trebuie sa ramana independent. Daca isi pune problema profitului din publicitate, cred ca se transforma deja intr-o mica institutie de presa (deci devine altceva). S-ar putea ca unii dintre ei sa ma contrazica, insa intr-un fel scrii "liber", in alt fel pentru publicitate.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
As cumpara Last.fm pentru ca e o idee geniala si cred ca pe viitor se va monetiza foarte bine. Ideea de a pune in legatura oamenii in functie de muzica preferata are foarte mult sens. In Romania, nu e nimic care sa-mi faca cu ochiul.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..SOCIAL NETWORKING-ului.. pe Internetul romanesc?

Thursday, November 8, 2007

Seceleanu: "Sfarsitul perioadei romantice e aproape"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
A fost un an deosebit de dinamic, cu mutari cel putin la fel de interesante ca anul trecut. Cred insa ca "explozia" va avea loc abia in 2008-2009, o data cu aparitia primelor studii socio-demografice acceptate de catre intreaga piata, ceea ce va determina implicarea in online a multor advertiseri care inca privesc acest mediu cu retinere.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Cea mai mare surpriza cred ca a fost initiativa InternetCorp de a se reprezenta pe cont propriu... si faptul ca am reusit sa rezistam ;)) Serios acum, de surprize cred ca e cel mai bine sa vorbim anul urmator, cand vom avea cateva.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Profesionistii. Cei mai multi am pornit ca antreprenori si mai dureaza pana cand ne vom dezvolta si abilitatile de manageri. E insa un fenomen normal -- piata fiind mica, nu a putut atrage manageri de exceptie, care sa conduca business-urile mai putin "romantic" si mai mult business-oriented. Dar, sfarsitul perioadei romantice cred ca e aproape.

Mai e loc pentru antreprenori online?
Cu siguranta ca da. Iar exemplul cel mai relevant din ultimul an este cel al fondatorilor Trilulilu.

Vezi si alte achizitii (din partea unor fonduri sau alti playeri) pe piata locala?
In viitorul apropiat, nu. Oricum, au mai ramas foarte putine target-uri cu adevarat interesante.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cred ca sunt deja puternice - vezi si cazul Ringier sau Intact. Vom avea parte de evolutii interesante, dar individuale - nu as generaliza la nivelul intregii piete.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Content-ul.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri. Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Cred ca publicitatea pe bloguri este inca un fenoment izolat si probabil va ramane asa inca minim 2 ani, avand in vedere nivelul pietei de publicitate online de acum. Cred insa ca succesul poate veni numai o data cu aparitia unui broker specializat in "blogvertising", care va reusi sa convinga suficient de multi bloggeri de renume sa se alature retelei sale. Nu cred ca o regie de media online va avea succes in a reprezenta bloguri intrucat, desi va avea konw-how, nu cred ca va avea si focus in acest sens. Focus si rabdare sa lucreze pe bugete mici, asteptand un ROI pozitiv abia in 2009. Pentru ca probabil cine va investi de acum in construirea unei astfel de retele poate fi #1 pe piata peste 2 ani.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Noi am preferat sa ne extindem prin propriile forte, nu prin achizitii. Si in continuare credem ca este solutia cea mai buna.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul .. consolidarii .. pe Internetul romanesc?

Mihai Seceleanu este Managing Partner la InternetCorp

Wednesday, November 7, 2007

Eram: "Publicitatea pe bloguri este doar un experiment"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Interesanta intrebare. Chiar daca as fi tentat sa spun ca in 2007 am asistat la evenimente importante in evolutia business-ului on-line din dot ro (achizitii, intrearea brat, mutari, migrari, etc), in fapt acestea sunt doar actiuni normale intr-o piata normala. Concluzia este ca, poate, in sfarsit am intrat in normalitate, desi cred ca o perioada de timp nu vom asista decat la experimente pe aceasta tema. Inca se simte lipsa acuta de strategie pe termen lung, de solutii orientate spre consumator, de disciplina si armonizare. Entuziasmul antreprenorial nu este viabil pe termen lung; el face minuni in zona start-up dar valoarea unei idei sta in capacitatea de a ramane in picioare pe termen lung.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Imi respect ideea initiala. Surprize au fost dar cred ca impactul lor a fost putin exagerat. De invidie ar spune unii. Ambele au un factor de normalitate.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Cred ca o strategie clara. Un management functional si o armonizare intre toti jucatorii. Peste asta ar trebui sa se adauge in primul rand o mai buna cunoastere a celor care stau la baza intregului sistem : internautii. Despre acestia stim prea putin pentru a putea controla si contura o directie clara. Din nefericire rapoartele despre situatia internetului dot ro sunt de cele mai multe ori out of date sau circula pe sistemul stiu eu de la cineva. In momentul in care vom stii cine sunt si ce doresc internautii, abai atunci putem incepe sa definim o strategie.

O alta lipsa este cea de viziune globala. Internetul prin definitie nu limiteaza accesul global, dar se pare ca noi o facem exclusiv fara a ne gandi la consecinte. Desigur nu toate serviciile se preteaza la o prezenta globala, dar un exercitiu What If nu strica nimanui.

Mai e loc pentru antreprenori online?
Bineinteles ca poti incepe ca independent. Oricand cu orice resurse. Trebuie insa retinut ca antreprenor presupune si cunostinte de management, marketing, vanzari si comunicare. Am intalnit destule cazuri in care lipsa acestora a dus la dezastre in implementarea unor idei excelente. In plus sa excluda din prima secunda ideea de a construi ceva pentru a-l vinde ulterior. Ar fi corect pentru toata lumea

Vezi si alte achizitii playeri pe piata locala?
De ce nu!? In fond, 2007 a aratat ca se poate.


Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Este normal sa intre puternic pe on-line. Macar pentru a compensa scaderea veniturilor din media clasica (pe baza scaderii tirajelor sau audientei). Sau, de ce nu, pentru a acoperi o nisa noua.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Orientarea catre clientul final: internautul. in momentul in care pierzi din vedere dorintele acestuia orice efort in orice directie devine cel putin inutil.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Publicitatea (clasica) pe bloguri este doar un experiment care nu permite prea multe reutilizari data fiind componenta personala implicata in constructia unui blog. Retelele sunt doar metode de captare a atentiei, au potential dar nu sunt neaparat formula invingatoare.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Imi este greu sa raspund la aceasta intrebare. ar trebui sa fie un serviciu care a dovedit (sau poate dovedi) ca are potential pe termen lung. Cred ca aici intra site-urile de divertisment.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..constientizarii.. pe Internetul romanesc. Altfel pierdem trenul.

Antonio Eram este Presedintele Netopia System

Jucatorii online, parteneri strategici la NetCamp

Cand am pornit NetCamp ne-am propus sa facem un eveniment pentru comunitatea oamenilor din Internet si toate sectoarele adiacente. Si pentru a reusi acest lucru ne-am propus sa obtinem sprijinul celor mai importanti jucatori din online-ul de la noi.

Astazi, alaturi de noi la prima editie a NetCamp sunt ARBOmedia, Boom, Imedia, InternetCorp, Neogen, ROL, USM si Vodanet. La acestia se adauga sustinerea unor branduri onlineprecum IQads, HotNews, Metropotam si Comunicate de Presa.

Tuesday, November 6, 2007

El Jisr: "The eyes are on Romania"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Finally it became a natural part of the media mix, even if both ad agencies and clients are just getting used to the idea. But we are still far from interesting and creative online marketing ideas.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
The investment done by Tiger in Neogen and eJobs. It changed a lot of things... More investment funds and VC will follow, and the prices of interesting projects will go up. This will change radically the rules of the game...

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Real online BRANDS.

Mai e loc pentru antreprenori online?
Yes, Clearly! It is not just about money. This business is about innovation, ideas, talents, and of course a lot of work.

Vezi si alte achizitii pe piata locala?
The eyes are on Romania, but you can't find a lot of existing online project that are worth buying. Also traditional media will buy. Sanoma is looking for opportunities, for sure. They did this in all the countries where they are present.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Yes, but brands that come from offline will NEVER beat the pure online brands. It is a question of lack of focus and expertize, and their fear of canibalization. Of course, there are always exeptions... Look at GSP.ro.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
It depends. Each one has his own strategy and objectives...

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
I see 3 directions:
1) The "Star" blogs, as tolo.ro, where the huge number of readers produce traditional ad revenue
2) The specialized, targeted blogs, where the revenue model is sponsored ads and sponsored text, paid "per week".
3) Network blogs. A mix of display ads, Google text links, and sponsored areas.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
If we are talking exactly about tomorrow (in 24 hours), and only about Romania: trilulilu.ro. Because it could become a real multimedia platform and beat Neogen... Of course, with the right strategy and management...:))

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..Investitiilor.. pe Internetul romanesc.

Rachad El Jisr este fondator si actionar al iMedia

Microsoft, Orange, Beko, Adobe si RedBull sunt alaturi de NetCamp

A venit randul sa ii mentionam si pe suporterii NetCamp din acest an.

Partenerul principal al evenimentului este Microsoft, companie care va oferi si premiul de 1.000 de euro pentru proiectul care va primi cele mai bune aprecieri in sesiunea finala a competitiei NetCamp. In aceasta finala vor ajunge 5 proiecte, selectate (intr-un eveniment alternativ si simultan) in prealabil de un juriu format din diversi jucatori din online-ul local.

Alaturi de noi avem doi alti suporteri ai evenimentelor cu teme inovative si creative: Orange si Beko. Iar RedBull va juca un rol important la locul evenimentului.

UPDATE: Adobe Romania ni se alatura ca partener la NetCamp.

Monday, November 5, 2007

Vivi: "Online-ul de la noi se dezvolta in ciuda utilizatorului"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Piata de publicitate a crescut, penetrarea internetului este in crestere, au aparut investitiile, piata se maturizeaza. Daca privesc de foarte de sus, as spune ca nu s-a intamplat nimic revolutionar ci doar lucruri (bune) previzibile.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Investitia in site-urile de joburi (bestjobs si ejobs) a fost cea mai placuta supriza a anului. Investitia totala a fost cam de aceeasi dimensiune ca intreaga piata de publicitate online, o piata care ar trebui sa fie unul din pricipalele surse de venit din online. Sunt primele investitii de aceasta dimensiune intr-un pachet minoritar al unor companii din online-ul romanesc.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Concentrarea pe utilizator. Pana la urma el este cel mai important, este cel caruia se adreseaza site-urile, este cel caruia i se prezinta publicitatea online. De multe ori am senzatia ca online-ul de la noi se dezvolta in ciuda utilizatorului si nu pentru el, lucru care probabil se simte pe termen mediu si lung. Nimeni nu pare sa incerce sa il inteleaga, foarte putini fac studii de usability sau analize despre cum sa isi serveasca cel mai bine utilizatorii.

Mai e loc pentru antreprenori online?
Da, acum probabil mai mult ca niciodata. Cum internetul de la noi este in urma celui din alte parti (ca si servicii, rata de penetrare a internetului, cheltuieli si cumparaturi online, prezenta online a diverselor companii) as spune ca la noi de-abia acum incepe o perioada buna pentru antreprenori online.

Vezi si alte achizitii (din partea unor fonduri sau alti playeri) pe piata locala?
Depinde foarte mult de start-upurile locale, cat de seriosi vor fi si cat de ambitios gandesc.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Media traditionala produce foarte mult continut, insa ei nu sunt foarte buni la oferta de servicii online. Se misca greu, au lanturi de decizie (pline de oameni care nu inteleg online-ul) care le fac sa adapteze greu. Site-urile GSP sunt o exceptie din punctul meu de vedere. Consumul de continut clasic este doar unul din multele lucruri pe care un utilizator le face pe internet.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Utilizatorul. Pentru publisheri utilizatorul este internautul care intra online, pentru brokeri utilizatorul este advertiserul care cumpara reclama. Cum sa servim mai bine si mai eficient ambele tipuri de 'utilizatori', cei care consuma reclama si cei care cumpara reclama, ar trebui sa fie principala preocupare. Atunci cand te concentrezi pe nevoile utilizatorilor, restul vine de la sine.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
La noi cand se vorbeste despre bloguri se vorbeste inevitabil despre bani si se lasa de-o parte aspecte mai importante ale fenomenului. Desi exista si bloggeri care isi doresc sa faca din asta o ocupatie, eu vad importanta bloggingului ca fiind libertatea de exprimare, jurnalismul individual, libertatea de opinie, usurinta cu care orice utilizator de internet se poate face auzit si cunoscut in domeniul care il pasioneaza, de la colectionare de timbre pana la publicitate online. Blogurile inseamna transformarea utilizatorilor pasivi in oameni care au o voce online, iar asta este un lucru foarte puternic. Gandeste-te la exemplele cu aglomerari spontane din perioada alegerilor sau la bloggerul care l-a inregistrat pe Basescu spunand ca este un pui de comunist.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Daca ti-as spune mi-ar fi teama ca te-ai duce sa il cumperi. :-)

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..antreprenorilor.. pe Internetul romanesc?

Octavian "Vivi" Costache este autorul Hartii publicitatii online romanesti

Sunday, November 4, 2007

Roman: "Marile trusturi... sint cu arici la buzunar"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
S-au schimbat multe fata de 2006. Plusuri: au aparut site-uri mai atent construite, pe platforme tehnice mai moderne, s-a investit mai mult, exista o atentie mai mare pentru comunitati, exista un instrument de masurare oficial, a crescut numarul conferintelor foarte interesante pe tema internet, etc.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Nu cred ca au fost surprize.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Infrastructura. Inca e mica rata de penetrare a internetului la nivel national. Furnizorii de servicii sint alt minus deranjant. Am fost acum citeva zile in redactia online a Gazzettei dello Sport. Nu au decit grija stirilor. In rest, le sint livrate pe tava clasamentele, statisticile, imaginile video, imaginile foto in timp real, jocurile, etc....

Mai e loc pentru antreprenori online?
Da, e loc pentru antreprenori, chiar si cu resurse proprii limitate. Tocmai pentru ca simt lipsa furnizorilor de servicii.

Vezi si alte achizitii pe piata locala?
Tinind cont de piata de publicitate, care eu cred ca se va dubla in 2008, probabil ca fondurile de investitii se vor orienta catre agentiile de publicitate online.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Marile trusturi acorda atentie online-ului, dar inca sint cu arici la buzunar. Cred ca au potential sa investeasca mai mult. USM, MPI, trustul Catavencu s-au miscat cel mai bine. Sint si nume importante insa care au ramas datoare.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
In primul rind, investitia in oameni. Nu sint foarte multi pregatiti sa lucreze in online in acest moment.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Nu cred intr-un boom al publicitatii pe bloguri. Pentru ca marea problema in acest moment este calitatea blogurilor. Atit ca si continut, cit si din punct de vedere al limbajului in care se fac comentariile. Si, ar mai fi ceva important. Trebuie sa le lege ceva...Ori blogurile la noi sint foarte diversificate. Sint putine care merg pe o linie clara, pe o nisa. Ca sa exemplific ce vreau sa spun: GSP are o retea de bloguri a pasionatilor de sport in cadrul MYSPORT. Aici e cheia. O pasiune comuna.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Neogen.ro :). Pentru comunitate.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi tot un an de ..tranzitie.. pentru Internetul romanesc.

Augustin Roman este Director Executiv la Unlimited Sport Media