Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Din multe puncte de vedere anul 2007 poate fi vazut ca un an extraordinar. Si am citit mai multe analize sau opinii care sustin acest lucru. Personal insa cred ca a fost un an slab. Un an lenes. Efervescenta simtita in 2005 si 2006 pare a se disipa in .. nerealizari, clone,rutina, frustrari si mediocritate. Da, exista cresteri ale ratei de penetrare, a numarului de conectari la Internet, investitii (previzibile), cresteri in sumele tranzactionate online, cresterea bugetelor alocate de advertiseri etc…. Stau si ma gandesc la ceva extraordinar aparut in Ro Internet 2007 si nu pot pronunta un nume sau identifica un concept. Si acest lucru nu are numai conotatii negative caci orice industrie are nevoie de perioade de liniste si consolidare. Perioade de munca fara explozii, fara crize sau pasiuni dezlantuite. Rutina.
Personal cred ca industriile online au avut doar o crestere naturala/organica in 2007 dar nu au demonstrat nimic suplimentar.
Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Nu pot identifica “surpriza anului”. Investitiile fondurilor erau predictibile ( iar negocierile erau incepute din 2005-2006), bugetele alocate onlineului au crescut dar in zona de web 1.0 ( banner campaigns) si nu pe noul val 2.0, reclamele online au ramas la fel ( poate un pic mai enervante si mai intruzive), media traditionala a inceput sa fie mai atenta la “amenintarea online” citind “dosarele suferintei” colegilor din SUA. La sfarsitul anului 2006 cativa marketeri au postat pe blogurile lor profetii despre 2007. Si majoritatea s-au adeverit. Nu este cazul sa ii ardem pe rug pentru vrajitorie ci sa intelegem ca nimic nu a iesit din tipar.
Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Deschiderea. Industria online si-a creat cateva retele sociale inchise. Vorbim de un fenomen apropiat tribalizarii. Tribul care controleaza reclamele online, tribul creatorilor de web design, tribul procesatorilor de carduri, tribul nemultumitilor, tribul bloggerilor samd. Retelele sociale sunt benefice prin deschiderea lor si usurinta cooperari dar aici conceptul a fost distorsionat prin inchiderea acestor retele in fata noilor veniti. Exista o ruptura intre “big boys” si “wannabe’s”. Si orice tagma care se inchide pierde imens de mult. Si aici nu vorbesc de vechile generatii ci de “young wolfes” care imediat ce au reusit sa isi creeze sau sa acceada intr-o retea, fac tot ce pot pentru a o inchide. Toti avem nevoie de inovatia si entuziasmul celor care vin din urma si nu trebuie sa lasam frica ( da, frica de a nu fi detronati) sa ne transforme in “arogant bastards”. Urmariti conferintele de profil si veti vedea aceeasi jucatori, aceleasi nume. Urmariti articolele de specialitate si veti vedea invariabil aceiasi oameni.
Mai e loc pentru antreprenori online?
Un alt mit urban. Nu mai este loc. Prostii. Mereu va fi loc pentru inovatie si pentru antreprenori. Este in SUA iar in comparatie cu aceasta, Romania este wild-wild-west. Internetul romanesc nu are lideri definitivi si exista nise imense descoperite. Totul sta in identificarea unei idei sau concept neexploatat, in implementarea acestuia si in intelegerea pietii. Antreprenorii sunt si vor fi motorul inovatiilor pe online. Si loc pentru inovatii este destul.
Deocamdata insa succesul a fost preluat de clone ale aplicatiilor de succes din SUA. Cred ca piata din Romania poate avea un cuvant de spus.
Exista foarte multe avantaje clare ale unui antreprenor in fata unei companii traditionale si din pacate ele nu sunt intelese sau exploatate. Daca e-antreprenorii din Romania nu inregistreaza inca succesele preconizate este o problema a lor, personala si de marketing, nu un dezinteres al pietii. Internetul este cel mai bun mediu pentru un antreprenor iar momentul propice este Acum. Nu va fi maine , nu a fost ieri ci este acum .
Vezi si alte achizitii pe piata locala?
Cred ca nu am vazut inca nimic. Nici macar varful aisbergului. Fondurile de investitii abia tatoneaza piata din Romania si nu numai pe zona de online. Exista un interes evident crescut al acestora pentru Romania si acest interes va fi in crestere ( chiar si fara scaderile inregistrate pe piata americana care au mutat zonele de interes si investitii spre Europa) pentru urmatorii 5-10 ani. Din pacate cotatiile nationale ( below investment) si performantele inca reduse ale modulelor online tin inca pe “hold” aceste investitii. Paradoxul cu care ne confruntam ( inclusiv noi la DotCommerce) este ca investitorii de incredere ( acei Venture Capitalist si nu acei Vulture Capitalist) prefera investitii de peste 30-50 milioane de Euro, ignorandu-le pe cele “mai mici”. Nu cred ca exista in Romania e-businessuri care sa fie in aceasta plaja de investitii.
In aceasta perioada recomand companiilor sa reziste si sa continue cresterile organice. Trebuie sa rezistam pina cand vom putea sa primi intariri si sa incercam schimbarea lumii ( asa cum ne recomanda Guy Kawasaki).
Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cu siguranta. Media traditionala detine si genereaza extrem de mult content. Si in Internet “content is (still) king”. Pina acum nu au gasit caile de a fructifica acest content dar incetul cu incetul incep sa scape de diferite idei preconcepute si sa penetreze si Internetul. Procesul va fi mult mai complex si mai dureros caci aceste trusturi vor dori sa isi monetizeze singure traficul ( si detin forta financiara sa isi creeze retele de vanzare proprii ) si ele vor schimba configuratia Internetului romanesc asa cum il stim noi. Acelasi lucru se va intampla si in e-commerce unde se intrevad intrarile retailistilor. Si cu nici unul dintre acesti nu va fi usor de luptat. De altfel cred ca e-antreprenorii ar trebui sa isi uneasca fortele cu acestia si sa coopereze nu sa isi apere pozitia actuala. Este o lupta prea grea si imposibil de castigat.
Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Consolidarea niselor, fidelizarea traficului si a userilor, utilizarea corecta a modulelor de permission marketing. Abadonul arogantei si auto-suficientei. Intelegerea traficului si a comportamentului userilor online ( analiza fluxului traficului, abandonurilor de shoppingcart, iesirilor din site etc) si modificarea aplicatiilor actuale pentru a fi adaptate dorintelor traficului. Doar a genera content nu mai este demult calea sigura spre succes.
Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Aici exista o problema destul de spinoasa. Bannerele nu sunt potrivite pentru bloguri. Contextualele nu produc destul de mult iar advertorialele distrug credibilitatea bloggerului respectiv. Sincer nu stiu care este metoda optima pentru monetizarea traficului din bloguri. Probabil este in zona reclamelor contextuale neintruzive. Probabil nu s-a inventat inca modulul prin care acest trafic poate fi monetizat in mod corect. Stiu ca se fac experimente in zona de creare a retelelor de bloguri si sper ca ele sa fie de succes.
Pina cand metoda optima va fi identificata, bloggeri ar trebui sa se multumeasca cu avantajele indirecte ale brandului personal creat de succesul blogului personal. Pe zona de business avantajele sunt mult mai clare si mai evidente.
Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Nu as cumpara niciodata un web site. Nu as cumpara niciodata o companie. As “cumpara” oamenii din spatele lor. Probabil astazi l-as “cumpara” pe Orlando Nicoara. L-as “cumpara” pe Calin Fusu, pe Radu Ionescu sau pe Zoso. Eventual nu voi cumpara pe nimeni( nici nu cred ca ne permitem sau ca ei ar accepta) si sper sa ma pot reinventa pe mine in diferite ipostaze pentru a fi mereu altceva.
A cumpara un web site sau o companie este a cumpara visul cuiva. Care nu este neaparat visul tau. Totul se reduce la oameni nu la concepte, layouturi sau traficul actual. Si daca as gasi o viziune comuna as parteneria nu as prelua. Este o nuanta dar ea poate face diferenta.
Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi ..anul e-business.. pe Internetul romanesc
Anul 2008 va fi doar anul 2008. Nu exista (si nu va exista) un An al Internetului romanesc. Nu exista gloante de argint si nu exista “momentul proprice”. Exista doar succes generat de munca, idei excelente executate cu precizie, marketare si intelegerea dorintelor si necesitatilor Internetului romanesc. Timing is critical. Dar perioada cea mai buna este aceea in care tu esti in stare sa fi la inaltimea viselor si proiectelor tale. Si cand acel moment va veni, vei sti.
Madalin Matica este Director of European Operations la DotCommerce
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Excelente observatii. Pertinente si spuse limpede, fara aroganta unora din "specialistiii" de pe internet, zgarciti in a comunica ceea ce stiu din propria experienta. Are dreptate Matica, exista o patura de antreprenori dedicati, perseverenti si vizionari. Nu sunt vizibili inca si nu li se acorda atentie. Scena internetului este dominata de cateva personalitati, care, ca si in domeniul marketingului, fac referiri reciproce la ce au spus sau scris. Sunt multi care se bucura inca de avantajul de a fi fost primii. Valoarea-adaugata in timp nu a fost aceeasi pentru toti. Matica este insa unul cu adevarat.
Post a Comment