Sunday, November 25, 2007

Boerescu: "Clientii, agentiile, publisherii par marea majoritate castrati"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
De la excelent in sus. Am avut de toate - grupurile mari de publishing au inceput sa inteleaga cu ce se mananca online-ul, agentiile mari la fel (fortate de clienti, probabil), avem useri din ce in ce mai multi, mai educati, cu mai multi bani etc. si uite asa internetul a trecut de la it’s kinda cool la it’s a must.

Daca ar fi sa rezum, as zice ca am inceput cu (re)lansarile in forta ale MPI, am trecut prin vanzarile Neogen si ejobs si incheiem anul cu campania ClickNet in care primesti un calculator daca te abonezi. Ce ne mai putem dori?

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Lansarea studiului BRAT de audienta a fost pentru mine o surpriza majora. Se vorbea de ani de zile de asta si nu credeam ca vor mai reusi sa o faca.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Balls. Clientii, agentiile, publisherii par marea majoritate castrati si cantonati in replicarea de proiecte speciale sau campanii “verificate” (locale sau straine). Da, au fost cateva exceptii (pret de cateva secunde am incercat sa imi amintesc una si nu am reusit, dar sigur exista!) insa mi-as dori sa vad:

* Un client mare care investeste 20-30% din buget in online si rupe locul cu un concept devastator care intoarce pe dos online-ul romanesc (companii intregi de hosting care nu fac fata, ISP-uri carora le cad “liniile”, utilizatori ravasiti de o experienta online complet noua, companii care se plang ca angajatii nu mai muncesc pentru ca nu se pot dezlipi de site-ul www.proiectdaramator.ro, presa traditionala sangerand de caderi masive de audienta, de-astea). Mi-as dori sa inventeze romanii a 18-a roata la caruta internetului si sunt convins ca ar putea sa o faca daca ar gasi un sponsor cu big balls (ma mananca teribil tastele sa scriu traducerea in romaneste, dar ma abtin). Nu stiu de ce nu exista undeva un brand manager sau marketing manager care sa inteleaga potentialul de a obtine un ROI incredibil facand asta.
* Un publisher mic sau mediu care sa inteleaga ca nu are sanse in mediile clasice si atunci sa renunte la o batalie deja pierduta si sa isi investeasca toate resursele in online si sa “goleasca” de audienta site-urile publisherilor traditionali. Ar putea aparea apoi si notiunea de “mogulii internetului” J
* 5 programatori romani care sa renunte la joburile calde de la Microsoft, Google, IBM, sa vina in Romania si sa lanseze in 6-8 luni noul Facebook, Myspace sau mai stiu eu ce, pe care sa il vanda dupa 2 ani cu 200 de milioane de dolari. Stiu eu cativa baieti destepti care au clar potentialul sa faca asta.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Inovatia – in abordare, concept si targetare. Sigur ca trebuie sa iti securizezi business-ul cu chestii safe, dar daca ne limitam la copiere e o chestiune de timp pana cand vor aparea servicii complet noi si atunci vom fi fortati sa reinventam felul in care generam si livram continutul si publicitatea.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cel putin pentru 2008, da! Au demonstrat ca merita, au bugete zdravene, nu au de ce sa piarda meciul asta pe termen scurt.

Ce va genera cresterea investitiilor in publicitate pe Internet in viitorul apropiat?
Oameni foarte buni in industrie care isi vor putea monetiza capacitatile aici.

Vezi un "pericol publicitar" in online?
In orice piata in care sunt bani multi apare si o oferta pe masura destul de repede. Da, in ultimul an s-a intamplat ca unele site-uri sa fie overbooked. Dar sunt convins ca piata online reactioneaza mult mai repede decat altele la nivel de continut. Stiu eu de cateva proiecte de continut importante pentru inceputul anului viitor (ale noastre si ale altora) si sunt convins ca mai sunt o multime de alti jucatori care au aceleasi planuri.

Asa ca… sa vina bugetele, ne descurcam noi sa creem plasamente relevante pentru ele.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Adevarul e ca habar n-am! Mi se pare extrem de periculos pentru un blog sa isi puna bannere – cred ca cititorii isi pierd din increderea vis-à-vis de “personalitatea” textelor scrise acolo – asa crede autorul? Sau asta ii aduce mai multa audienta? In afara de contextuala gen Adsense sau Neogen imi este greu sa estimez ce alte surse de venit poate gasi un blog fara sa ii afecteze credibilitatea.

Care crezi ca este bugetul (total) de publicitate investit in online anul acesta si cat crezi ca vom atinge anul viitor?
Am auzit atat de multe cifre si am dat si eu atat de multe estimari pana acum incat mi-e relativ greu sa ma focusez pe una. As da un interval intre 8 si 12 milioane de euro – depinzand si de ceea ce includem aici – bagam si costurile de programare/design ale proiectelor speciale sau doar campaniile? Punem la socoteala self-promo-urile publisherilor sau nu? etc.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul .... pe Internetul romanesc
Eu cred ca va fi anul proiectelor speciale ale brandurilor mari si ale search advertisingului. Si anul in care e posibil ca bugetul total de online sa faca un salt mare procentual, poate chiar spre 10% din piata de publicitate.

Dorin Boerescu este Managing Partner la Speed Promotion si initiator al proiectului VreauSaFacMarketingOnline

No comments: