Wednesday, November 28, 2007

Patrascu: "Publicitatea pe internet nu este despre bannere"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Pot sa iti spun cum se vede evolutia comunicarii pe internet, pentru ca ma ocup mai ales cu asta. Cred ca in ce priveste apetenta pentru acest mediu din partea celor care comunica in general, anul asta a fost cam 50-50. Adica in jumatate din cazuri a existat deschidere si chiar briefuri specifice iar in cealalta jumatate am fost noi proactivi, am facut propuneri peste planul de comunicare si media initiale, etc. Evident, cred ca lucrurile sunt in crestere. Au aparut studii de caz care arata ca putem atinge relevant oameni pe acest mediu, raspunsul la propuneri de implicare a acestora este din ce in ce mai bun si mai cautat, au aparut primele zone ce isi doresc sa concentreze comunitati de brand, apare din ce in ce mai des ideea de a avea o prezenta continua in loc de una “de ocazie”, a inceput sa se vada ca internetul nu este un mediu “ieftin” adica daca vrei sa faci ceva si sa faci diferenta trebuie sa investesti si in creatie si in productie, etc. In general este bine sa fii in industria asta acum pentru ca se intampla lucruri si este, cred, cea mai dinamica si vie din zona comunicarii.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Din punctul meu de vedere nu am avut nicio surpriza majora. Au fost unele lucruri foarte bune in schimb: cred ca batalia pentru conectare data de marii operatori de triple play se vede bine in cresterea penetrarii, cred ca am facut (noi ca industrie) primul pas spre o oarecare reorientare a bugetelor de marketing si in zona asta, cred ca mai multa lume a inteles ce inseamna blogurile si in mare masura le-au adoptat ca metoda de informare, divertisment si participare si mai cred ca media traditionala a facut poate cel mai mare pas si investitii in a livra o experienta de continut pe acest mediu. Daca vrei, surpriza neplacuta a anului a fost ca nu s-a livrat continutul care se anticipa la inceputul anului. Nu a avut inca loc saltul determinant. Nu avem inca o oferta de continut complet localizata si iesita in afara duplicarii mediei traditionale. Mai mentionez aici demararea studiului de audienta care pune bazele unei argumentari reale a participarii pe mediu.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Nu cred ca este vorba despre ce-i lipseste. Actualemente internetul romanescare toate caracteristicile fazei de dezvoltare pe care o traieste, asezonata cu faptul ca suntem romani. Cred ca e o faza a acumularii si gasirii reperelor pentru ca in trei-cinci ani sa inceapa perioada de maturitate si profesionalism.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Sa fie coerenti, sa aiba rabdare, sa construiasca relatii, sa isi cunoasca vizitatorii, sa investeasca in research, sa se diferentieze prin continut si abordare de mediile clasice.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cu siguranta vor creste si prin on-line. Ei joaca la doua capete si e momentul de cota de piata. Suntem inca in faza in care se creste din “extinderea teritoriala a distributiei”. Cand o sa se stabilizeze penetrarea o sa vedem mai clar strategia fiecaruia si capacitatea de a livra lucruri diferite pe acest mediu.

Ce va genera cresterea investitiilor in publicitate pe Internet in viitorul apropiat?
Publicitatea pe internet are doua componente: creatie si media. Cred ca investitiile trebuie sa creasca in amandoua directiile si asta se va intampla natural dar si legat de faptul ca vom avea un research mai bun despre mediu si realitatea de aici, ca vom fi in stare sa demonstram eficacitate si implicare pe aceste medii si probabil vom fi ajutati de scumpirea si lipsa de spatiu de pe celelalte medii in paralel cu crestea ofertei de continut de pe internet.

Vezi un "pericol publicitar" in online?
Eu cred ca publicitatea pe internet nu este despre bannere. Au si ele rolul lor dar nu sunt vioara intai. Publicitatea este despre propuneri relevante de interactiune si despre forta comunitatilor, despre experienta si participare. In masura in care nu vom intelege asta si vom ramane la clasicul traseu baner – site, pericolul nu este acela ca nu vom mai avea spatiu unde sa ne punem banere, ci acela ca vom deveni atat de irelevanti incat ajungem sa tragem concluzia ca nu mediul nu functioneaza.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Publicitatea pe bloguri este in aceeasi faza ca cea de pe site-urile “consacrate”. Avem cateva bloguri (cam 20) pe care se poate face publicitate relevanta si avem marea masa care sunt exact ce le zice numele: jurnale ale unor oameni care vor sa spuna ceva – din pacate cu relevanta scazuta pentru ce urmaresc cei care baga bani in promovare. Cred ca pe viitor este important sa putem numara un top 5 de bloguri in toate domeniile, in toate directiile care au contact cu oamenii care ne intereseaza (social, politic, diverse, it, masini, tv, monden, marketing, etc) pentru a putea vorbi de bloguri ca o destinatie de publicitate. Pana atunci ne vom juca intr-un cerc restrans si nu vom ajunge la masa mare de oameni care ne intereseaza. Mai cred ca este important ca cei care se ocupa de fenomen sa inceapa sa faca studii de audienta si socio-demo pentru a putea sa fundamenteze mai bine decizii de marketing pe acest instrument media.

Care crezi ca este bugetul (total) de publicitate investit in online anul acesta si cat crezi ca vom atinge anul viitor?
Mai mult din auzite, pentru ca nu lucrez specific cu aceste bugete, anul acesta suntem pe la 9 milioane iar previziunea pentru la anul este de 15 milioane.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..comunitatilor.. pe Internetul romanesc?

Mugur Patrascu este Managing Partner la iLeo

1 comment:

catamari said...

Buna ziua,

Imi doresc tare mult sa pot sa-mi asigur existenta mea si a familiei din munca online, sa pot sa-mi "aranjez" orele de program singur, sa pot lua decizii si sa-mi pun imaginatia la lucru, sa-mi pun ideile pe "hartie" cum s-ar spune. Poate imi dati o idee serioasa cum as putea "evolua" pe net.

Tare mult mi-ar place sa ma integrez intr-o echipa, intr-un grup online care sa ma ajute cu adevarat sa evoluez. Mi-ar place sa mai discutam despre asta.

Cam asa incerc eu sa intru mai serios pe net.. oare e bine ?

http://catamari2007.blogspot.com

Poate primesc si eu un raspuns....

Va doresc o zi buna in continuare!
Catalin