Saturday, November 3, 2007

Stan: "Nu voi mai cumpara niciodata un site"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Internetul si-a schimbat semnificativ traiectoria in 2007. El devine al userilor si nu al publisherilor.

Pentru mine, anul 2007 a fost revelator. M-am reinventat, practic, pentru ca am inteles ca datorita norocului sunt astazi in pozitia in care sunt. Am inteles ca noi, cei din primul val, nu avem nimic special fata de cei din urmatoarele valuri, ba dimpotriva suntem ceva mai slab pregatiti. Suntem aici doar pentru ca am avut norocul sa fim la locul potrivit in momentul potrivit.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Procesul cel mai interesant pe care l-am observat anul acesta e mai degraba unul natural si nu o surpriza. Inteligenta devine mai importanta decat banii. Inainte auzeam multi antreprenori spunand: ”Am idei, dar nu am bani sa le pun in practica”. De curand, am inceput sa aud spunandu-se: “Am bani, dar nu stiu in ce sa-i investesc”. Cred ca e vorba de un fenomen natural pentru ca daca stam sa ne gindim, intelgenta este cea care a creat banii pana la urma, si nu invers.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Curajul. Sunt foarte multi oameni entuziasti, extrem de inteligenti, bine pregatiti, cu viziune, cu credinta, dar carora le lipseste curajul de a-si pune ideile in practica.

Dati-va dreptul sa gresiti (va spune unul care a facut-o de foarte multe ori), actionati imediat. Folositi in favoarea voastra conjuctura actuala si veti deveni cu siguranta lideri in internet.

Mai e loc pentru antreprenori online?
Cred ca Val a avut dreptate cand a spus ca este posibil ca in doi ani, jucatorii mari de azi sa nu mai existe. Nu e suficient sa ai noroc si nici sa copiezi idei de afara, asa cum am facut noi. E nevoie de creativitate, de inteligenta si de dedicare. Nu trebuie sa traiesti pentru un proiect, ci sa fii in stare sa mori pentru el.

Eu sunt dispus sa ajut cu sfaturi, experiente si directionari catre surse de finantare pe oricine are o initiativa online buna. Daca identificam sinergii, valori si principii comune, putem deveni chiar parteneri.

Vezi si alte achizitii pe piata locala?
Da, cred ca vor veni din ce in ce mai multi investitori in internetul romanesc. Cred ca Vodanet a fost prima companie din Romania care a vandut actiuni catre un fond de investitii, cu aproape trei ani in urma. Discutam atunci de cateva sute de mii de dolari. Tranzactiile de anul acesta cu Neogen si Ejobs au ridicat mult stacheta. Preturile vor creste in continuare.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online (USM si MPI avanseaza rapid, dar si ceilalti vor mai mult...)?
Pe termen lung nu as vrea sa fiu in locul lor. Am un prieten care mi-a spus foarte simpatic acum cateva zile: “TV-ul va fi un serviciu al internetului”. Afirmatia este valabila pentru toate celelalte canale media traditionale. Vor deveni servicii online si e posibil ca la un moment dat sa fie nesemnificative.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Sa se reinventeze. Daca nu o vor face, vor disparea.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
80% din informatia pe care o primesc zilnic este de pe bloguri. E o chestiune de timp pana cand pentru majoritatea oamenilor va fi la fel. Modul de promovare va fi cu siguranta diferit in viitor. Modelul de astazi nu aduce valoare maxima. Publicitatea pe bloguri este mai eficienta decat in celelate medii, dar consider ca deocamdata nu a ajuns nici la 5% din potentialul ei adevarat. Pe termen mediu, prin servicii de tip adsense, dar cu o audienta buna si bine segmentata, vor veni curand multe solicitari din partea clientilor. Recomand oricui sa isi faca un blog.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Nu voi mai cumpara niciodata un site. Le las altora placerea asta.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..inovatiei... pe Internetul romanesc

Asa cum am mai spus, nu mai poti avea succes copiind yahoo.com, asa cum am avut noi. Asta e bine, pentru ca doar inovand se poate aduce valoare. Sa castigi bani nu e totul, trebuie sa dai si valoare tranzactiei. Altfel ajungem globberi cu totii.

Vlad Stan este Managing Director la Vodanet

1 comment:

Brad Florescu said...

Foarte misto interviul, foarte sincer si generos Vlad Stan. A-propos, Vlad, mi-ai ramas dator cu domeniul www.bradutflorescu.ro.