Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Cresterea din 2007 se simte pe de o parte in bugete consumate in media online, pe de alta in atentia care s-a dat acestuei media. Ma refer aici la numarul crescut de analize sau articole care au avut ca tinta internetul, la numarul de personae implicate in acest domeniu si la cantitatea declaratiilor facute, care se refereau la Internet.
In general, se vorbeste si mai mult decat in anii anteriori despre acest domeniu, si crestrea procentuala majora a acestei industrii o reprezinta "atentia" acordata.
Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Nu pot spune ca au fost mari surprise, ci mai degraba implinirea fireasca a unor asteptari. As putea semnala faptul ca fondurile de investii au implicat online-ul in comunicarea lor, iar piata s-a fragmentat din punctul de vedere al reprezentarii spatiilor media.
Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Oamenii. Si as copleta, oamenii foarte bine pregatiti. Ritmul de crestere necesita o sustinere puternica pe partea de personal. Or aici evolutia a luat-o inaintea oamenilor, ceea ce a condus la o miscare foarte dinamica a specialistilor prin companii. Nu spun ca este un lucru rau sau bun, dar observ o cerere crescuta de personal in mai toate "zonele" acoperite de online.
Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
In primul rand ar trebui sa fie un focus. Apoi acel focus ar trebui sa fie si consecvent.
Vor deveni media traditionale si mai puternice?
Continutul poate lua mai multe forme. Daca esti generator de continut si folosesti ca support "media traditionala", trebuie sa mai gasesti abilitatea sa il utilizezi in online, si invers. Media nu mai este traditionala. Este interactiva. Si imbraca diverse forme, sprijinindu-se de tehnologie, care este accesibila tuturor.
Ce va genera cresterea investitiilor in publicitate pe Internet in viitorul apropiat?
Succesul. Daca un advertiser va avea succes, nu cred ca se va opri sa investeasca in publicitatea interactiva. Bineinteles ca se naste intrebarea "Cum masuram succesul?"
Vezi un "pericol publicitar" in online?
Pericolul sta in modul in care masuram succesul. Pericolul sta in greseli din care nu invatam. Pericolul sta, de exemplu, in a intelege proiectele speciale online ca alte spatii pentru a afisa bannere. Vedem peste tot bannere si iar bannere, cand noi vorbim, de fapt, despre comunicare.
Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Eu cred ca ar trebui sa vorbim despre publicity pe bloguri si nu despre publicitate ca si traducere a termenului de advertising. Daca mutam bannerele (si) pe bloguri nu cred ca am inovat ceva. Ce devine atunci un blog? Un site cu bannere. Acesta este blogul? Iar "reteaua" se va bate in cate mii de bloguri cumuleaza? Sau in forta ei de comunicare, actiune, reactiune?
Care crezi ca este bugetul (total) de publicitate investit in online anul acesta si cat crezi ca vom atinge anul viitor?
Pentru ca nu exista date concrete, ci doar estimari, "crezi" este o exprimare corecta. Eu cred ca a fost un an mult mai bun decat 2006 si mai cred ca va fi suficient de prost fata de 2008.
Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..Google.. pe Internetul romanesc?
Ciprian Stavar este Managing Partner la new media
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Hi Ciprian! Unfortunately I have missed this years Netcamp. Could you please, provide me some information about the upcoming events, where I could make myself a clear picture about the Romanian Internet Landscape - users, players, habits? Would be very grateful. Thank you in advance. Konstantin, Sofia hr.konstantin@gmail.com
Post a Comment