Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Piata de publicitate a crescut, penetrarea internetului este in crestere, au aparut investitiile, piata se maturizeaza. Daca privesc de foarte de sus, as spune ca nu s-a intamplat nimic revolutionar ci doar lucruri (bune) previzibile.
Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Investitia in site-urile de joburi (bestjobs si ejobs) a fost cea mai placuta supriza a anului. Investitia totala a fost cam de aceeasi dimensiune ca intreaga piata de publicitate online, o piata care ar trebui sa fie unul din pricipalele surse de venit din online. Sunt primele investitii de aceasta dimensiune intr-un pachet minoritar al unor companii din online-ul romanesc.
Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Concentrarea pe utilizator. Pana la urma el este cel mai important, este cel caruia se adreseaza site-urile, este cel caruia i se prezinta publicitatea online. De multe ori am senzatia ca online-ul de la noi se dezvolta in ciuda utilizatorului si nu pentru el, lucru care probabil se simte pe termen mediu si lung. Nimeni nu pare sa incerce sa il inteleaga, foarte putini fac studii de usability sau analize despre cum sa isi serveasca cel mai bine utilizatorii.
Mai e loc pentru antreprenori online?
Da, acum probabil mai mult ca niciodata. Cum internetul de la noi este in urma celui din alte parti (ca si servicii, rata de penetrare a internetului, cheltuieli si cumparaturi online, prezenta online a diverselor companii) as spune ca la noi de-abia acum incepe o perioada buna pentru antreprenori online.
Vezi si alte achizitii (din partea unor fonduri sau alti playeri) pe piata locala?
Depinde foarte mult de start-upurile locale, cat de seriosi vor fi si cat de ambitios gandesc.
Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Media traditionala produce foarte mult continut, insa ei nu sunt foarte buni la oferta de servicii online. Se misca greu, au lanturi de decizie (pline de oameni care nu inteleg online-ul) care le fac sa adapteze greu. Site-urile GSP sunt o exceptie din punctul meu de vedere. Consumul de continut clasic este doar unul din multele lucruri pe care un utilizator le face pe internet.
Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Utilizatorul. Pentru publisheri utilizatorul este internautul care intra online, pentru brokeri utilizatorul este advertiserul care cumpara reclama. Cum sa servim mai bine si mai eficient ambele tipuri de 'utilizatori', cei care consuma reclama si cei care cumpara reclama, ar trebui sa fie principala preocupare. Atunci cand te concentrezi pe nevoile utilizatorilor, restul vine de la sine.
Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
La noi cand se vorbeste despre bloguri se vorbeste inevitabil despre bani si se lasa de-o parte aspecte mai importante ale fenomenului. Desi exista si bloggeri care isi doresc sa faca din asta o ocupatie, eu vad importanta bloggingului ca fiind libertatea de exprimare, jurnalismul individual, libertatea de opinie, usurinta cu care orice utilizator de internet se poate face auzit si cunoscut in domeniul care il pasioneaza, de la colectionare de timbre pana la publicitate online. Blogurile inseamna transformarea utilizatorilor pasivi in oameni care au o voce online, iar asta este un lucru foarte puternic. Gandeste-te la exemplele cu aglomerari spontane din perioada alegerilor sau la bloggerul care l-a inregistrat pe Basescu spunand ca este un pui de comunist.
Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Daca ti-as spune mi-ar fi teama ca te-ai duce sa il cumperi. :-)
Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..antreprenorilor.. pe Internetul romanesc?
Octavian "Vivi" Costache este autorul Hartii publicitatii online romanesti
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment