Thursday, November 8, 2007

Seceleanu: "Sfarsitul perioadei romantice e aproape"

Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
A fost un an deosebit de dinamic, cu mutari cel putin la fel de interesante ca anul trecut. Cred insa ca "explozia" va avea loc abia in 2008-2009, o data cu aparitia primelor studii socio-demografice acceptate de catre intreaga piata, ceea ce va determina implicarea in online a multor advertiseri care inca privesc acest mediu cu retinere.

Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Cea mai mare surpriza cred ca a fost initiativa InternetCorp de a se reprezenta pe cont propriu... si faptul ca am reusit sa rezistam ;)) Serios acum, de surprize cred ca e cel mai bine sa vorbim anul urmator, cand vom avea cateva.

Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Profesionistii. Cei mai multi am pornit ca antreprenori si mai dureaza pana cand ne vom dezvolta si abilitatile de manageri. E insa un fenomen normal -- piata fiind mica, nu a putut atrage manageri de exceptie, care sa conduca business-urile mai putin "romantic" si mai mult business-oriented. Dar, sfarsitul perioadei romantice cred ca e aproape.

Mai e loc pentru antreprenori online?
Cu siguranta ca da. Iar exemplul cel mai relevant din ultimul an este cel al fondatorilor Trilulilu.

Vezi si alte achizitii (din partea unor fonduri sau alti playeri) pe piata locala?
In viitorul apropiat, nu. Oricum, au mai ramas foarte putine target-uri cu adevarat interesante.

Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cred ca sunt deja puternice - vezi si cazul Ringier sau Intact. Vom avea parte de evolutii interesante, dar individuale - nu as generaliza la nivelul intregii piete.

Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Content-ul.

Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri. Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Cred ca publicitatea pe bloguri este inca un fenoment izolat si probabil va ramane asa inca minim 2 ani, avand in vedere nivelul pietei de publicitate online de acum. Cred insa ca succesul poate veni numai o data cu aparitia unui broker specializat in "blogvertising", care va reusi sa convinga suficient de multi bloggeri de renume sa se alature retelei sale. Nu cred ca o regie de media online va avea succes in a reprezenta bloguri intrucat, desi va avea konw-how, nu cred ca va avea si focus in acest sens. Focus si rabdare sa lucreze pe bugete mici, asteptand un ROI pozitiv abia in 2009. Pentru ca probabil cine va investi de acum in construirea unei astfel de retele poate fi #1 pe piata peste 2 ani.

Daca ar fi sa cumperi maine un site, care ar fi acela?
Noi am preferat sa ne extindem prin propriile forte, nu prin achizitii. Si in continuare credem ca este solutia cea mai buna.

Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul .. consolidarii .. pe Internetul romanesc?

Mihai Seceleanu este Managing Partner la InternetCorp

No comments: