Din ce zona a venit surpriza acestui an?
Pentru mine surprinzatoare a fost perseverenta mediilor traditionale (si vorbesc aici de televiziuni dar nu numai) in a-si creea prezenta online. Perseverenta care a insemnat promovarea identitatii digitale a "publicatiei" prin toate mijloacele. Surpriza prin faptul ca in sfarsit se intampla, si se face hotarat. Altfel, numeroasele teoretizari si idei de dezvoltare pe onlineul romanesc ... nu lasa prea mult loc de surprize, ci mai degraba as spune ca "intentiile" fiind mult mai mari/multe decat "finalizarile" creeaza mai degraba premise pt neimpliniri decat pt surprize.
Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Reperele. E greu sa numesti azi un site functional, o campanie buna, un proiect reusit...etc pt ca datorita fazei de dezvoltare a onlineului, caracteristicilor mediului, varstei celor implicati sau poate doar datorita romanestii dispute a "caprei vecinului" ... totul e contestabil vehement.
Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor online?
Ca intotdeauna ... consumatorii produselor pe care le detin. Poate cu un plus de atentie pe descrierea lor pentru a putea sa gaseasca advertiserii cei mai potriviti si ale caror campanii sa aiba cel mai mare impact pt acesti "consumatori". Iar resursele generate de aceasta publicitate sa se intoarca in servicii catre aceeasi "consumatori" ai site-urilor pe care le detin.
Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cu siguranta da. Capacitatea de a produce continut, capacitatea de a le advertiza si offline, precum si posibilitatea de a produce proiecte pe medii multiple si desigur forta de vanzari ceva mai mare indreptateasc aceasta predictie. Singurele lucruri care ar putea frana aceasta "dezvoltare" sunt puterea de "digitalizare" a continutului (ceea ce poate insemna oameni cu expertize noi), frica de canibalizare a continutului offline, si poate randamentul mai bun al mediei traditionale.
Ce va genera cresterea investitiilor in publicitate pe Internet in viitorul apropiat?
Avem de-a face cu un mit privitor la alocarea bugetelor si la migrarea lor de la un mediu la altul. In fapt vorbim doar de prezenta activa a consumatorilor pe diverse medii si de posibilitatea de a face campanii "eficiente" pe fiecare din medii.
Deci eu cred ca vom avea cresteri importante venite din: evidentierea prezentei unui public important pe online, cresterea puterii de cumparare a targetului preponderent online ( de aici si cresterea produselor unde decizia de cumparare implica onlineul) crestere volumului de bunuri, servicii si informatii disponibile online.
Vezi un "pericol publicitar" in online?
E mult spus "pericol", in fapt nu avem decat doua mari pericole pt online-ul romanesc: "globalizarea" rapida care face ca majoritatea timpului "internautului roman" sa fie dedicat siteurilor globale si al doilea: neputinta romanilor (publisheri, clienti, agentii si poate chiar consumatori) de a crea si intretine proiecte viabile de online. In rest putem vorbi doar de diverse circumstante punctuale. (Ex: tendinta de a sustine mai degraba mari siteuri in dauna siteurilor de nisa poate face greu abordabila sustinerea unor campanii publicitare pe "nise".
Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri... Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Personal nu cred in sustinerea blogurilor din "campanii publicitare" generale. Cred insa in forta lor de PR precum si in puterea de a impartasi Brand Experience. Blogurile mari probabil ca vor continua sa adere la retele si se vor vinde ... ca oricare alt site care face afisari. Pentru valorificarea blogurilor ca media distincta ... e insa nevoie de agregare separata.
Care crezi ca este bugetul (total) de publicitate investit in online anul acesta si cat crezi ca vom atinge anul viitor?
Eu cred ... ca astfel de estimari au nevoie de "date de intrare" mai concrete pt a nu fi simple guesstimation. Pentru forecastul Zenith noi am zis 9 milioane in 2007 si aproape 13 in 2008, fara creatie, fara banner exchange etc. Dar ca sursa avem: Zenith guesstimation based on suppliers data.
Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul ..maturizarii.. pe Internetul romanesc?
Cristi Parvan este Research Director & Online Media Manager la Zenith Media
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment