Cum apreciezi evolutia Internetului in 2007?
Cred ca in 2007, pe langa cresterea bugetelor de media online am vazut si cresterea bugetelor pentru dezvoltarea proiecte online. Ce vreau sa spun este ca sunt deja mai multe componente ce trebuie luate in seama cand masuram valoarea pietei de online:
* Media (bannere, proiecte speciale)
* Search – se duc majoritatea la Google, dar din punctul de vedere al clientilor sunt tot bugete de online, nu?
* Fee-urile pentru creatie de materiale online (si nu ma refer doar la bannere si site-uri) ci si la alte tipuri de activitati, precum viralele, in care costul de media este practic 0, dar exista fee-uri de “creatie”
* Bloguri (atat pay per post cat si folosirea blogurilor pentru afisarea de bannere) – adevarat, vorbim probabil de <1% din total bugete publicitate, nu?
Din ce zona a venit surpriza acestui an?
M-au surprins investitiile majore ale unor branduri de FMCG. Unele proiecte au fost bune, unele mai putin inspirate, dar s-a vazut un interes crescut.
Ce crezi ca lipseste cel mai mult Internetului de la noi?
Pe de o parte cred ca suferim de lipsa continutului de calitate, de lipsa demograficelor per site-uri, legislatie destul de dura iar pe de alta parte, cred ca avem si un mic surplus de orgolii...
Care crezi ca ar trebui sa fie focusul actual al playerilor?
Publisherii cred ca ar trebui sa se concentreze din ce in ce mai mult pe dezvoltarea de continut iar brokerii pe modele mai rapide de vanzare (e.g. aplicatii automate care sa permita constructia de mediaplanuri in timp real si care incorporeaza schimbarile de rate-card-uri, etc)
Vor deveni media traditionale si mai puternice online?
Cred ca e o intrebare pentru cei din companiile de media mai degraba decat pt agentii
Ce va genera cresterea investitiilor in publicitate pe Internet?
Bugetele de Internet sunt momentan suficient de mici pentru a nu “musca” semnificativ din restul bugetelor, mai ales cand vorbim de bugete mari precum TV-ul. Nu cred ca 2008 va fi anul in care se vor vedea shift-uri masive de bugete dintr-un diverse medii catre online.
Vezi un "pericol publicitar" in online?
Pericolul publicitar il vad mai degraba in proiecte “incropite”, care aplica retete de publicitate traditionale la online sau comunicari ultra-agresive care irita utilizatorii.
Se vorbeste din ce in ce mai mult de publicitate pe bloguri. Cum vezi tu dezvoltarea blogosferei din acest punct de vedere?
Probabil ca daca bloggerii vor sa ajunga sa scoata efectiv bani din asta, la un nivel considerabil (beyond 100 euro pe luna sa zicem), vor trebui sa se consolideze intr-un model de vanzare prin reprezentanti.
Altfel va fi practic imposibil pentru media planneri sa ia legatura individual cu fiecare blog, sa incheie contracte, etc. De asemenea, proprietarii de bloguri vor trebui sa semneze un tip sau altul de contracte. Daca vor aparea bani mai multi la mijloc vor apare automat obligatii si automat si “documente”.
Pe de alta parte nu cred ca brandurile vor cumpara mini-retele de bloguri la pachet. Ca si in media planningul online se vor alege blogurile tinta, unul cate unul.
In plus, trebuie gandit foarte bine modelul de advertising pentru a nu distruge credibilitatea blogului. Probabil ca plasarea de bannere va fi o optiune. La fel si linkurile sponsorizate la sfarsit de insemnari, dar marcate clar - eu unul de exemplu as marca astfel de linkuri prin stilul vizual, mai degraba decat prin plasarea unui (P). A treia forma sunt evident posturile pe tema respectiva, insa nu am vazut inca astfel de exemple bine scrise care sa nu “transpire in mod evident” publicitate. De cele mai multe ori se simte ca bloggerul scrie despre ceva in care nu crede/ emite o opinie care nu ii apartine.
Care crezi ca este bugetul (total) de publicitate investit in online anul acesta si cat crezi ca vom atinge anul viitor?
Cred ca suma totala este un pic peste 10 milioane Euro din care marea parte se duce catre media online. Cred ca anul viitor vom totaliza aproximativ 15 milioane, iar raportul media vs alte proiecte va fi putin mai mic.
Completeaza spatiul liber: Anul 2008 va fi anul proiectelor “rich-media” pe Internetul romanesc.
Adrian Alexandrescu este One-to-One Communications Director la OgilvyOne.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment